"Ciężko było mi trzymać język za zębami przed Wami..." - czyli cz.2 rozmowy z AoW`em

W drugiej części wywiadu z AoW`em kontynuujemy rozmowę o teraźniejszości i przyszłości MaxF1. Motywem przewodnim jest dziś JavaScript. Kiedy zaczęły się pierwsze prace i jak wyglądały ich kulisy? Jakie są jego wady i zalety? W końcu jakie możliwości daje w kontekście MaxF1? Tego wszystkiego dowiecie się z drugiej części wywiadu. Zapraszam zatem do lektury.

Za nami jubileuszowy, 50. sezon MaxF1, który mimo dość skromnej frekwencji (choć nieco większej niż się spodziewano) przyniósł nam sporo emocji. Od tamtego czasu odbył się również turniej na torze Trebor oraz dwa turnieje w HaxBall. Niestety, w międzyczasie pojawiły się wątpliwości co do przyszłości MaxF1, ponieważ serwer, na którym obecnie działa gra, przestanie funkcjonować z końcem roku. Co to oznacza? Niezbędna będzie przeprowadzka na nowy serwer, a zanim to nastąpi, konieczne jest stworzenie nowego skryptu. Jak wygląda sytuacja teraz? Jaką przyszłość ma przed sobą MaxF1? I czy doczekamy się tego JavaScriptu? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziecie w naszej rozmowie, przeprowadzonej pod koniec sierpnia.

 

Wywiad przeprowadzono 29 sierpnia 2024 roku

Pierwsza część rozmowy z AoW`em (link)

 

No właśnie, JavaScript. Już od dłuższego czasu się o nim mówi, ale kiedy tak naprawdę pojawiła się wizja przejścia na niego?

Pierwsze przymiarki do JavaScriptu były bardzo dawno temu, jeszcze kiedy Ptak się udzielał na Maxie. Zleciliśmy komuś napisanie skryptu w JS-ie i otrzymaliśmy nawet coś, co w jakimś stopniu było podobne. Wtedy jednak Flash miał się, powiedzmy, w miarę dobrze, więc zrezygnowaliśmy z przekształcania tego, co działa. W 2020 roku było już jednak jasne, że z końcem roku Flash przestanie działać, więc to był już czas, w którym coś zacząłem kombinować, jednak przyznam, że po cichu liczyłem, że dalej Flash będzie obsługiwany i nie zostanie tak do końca odcięty. Rzeczywistość okazała się jednak inna - w 2021 r. jedyną opcją był już tylko Pale Moon i wiadome było, że bez JavaScriptu MaxF1 nie ma sensu.

Pamiętam, że latem 2021 roku dałem ogłoszenie i zgłosił się Magik, który podjął się wyzwania. Po kilku miesiącach (listopad / grudzień) pokazał mi pierwsze efekty i był dramat, coś tam było napisane w JS-ie, ale bolid ledwie się ruszał. Z racji niskiego budżetu nie mogłem za bardzo naciskać, ale Magik twierdził, że będzie dobrze. Trochę to trwało, ale w okolicach lutego / marca 2022 otrzymałem plik JS, który działał dobrze! Magik okazał się prawdziwym magikiem i stworzył skrypt javascriptowy, który zachował całą mechanikę Flasha. To był oczywiście priorytet, aby bolid ruszał się tak samo jak we Flashu.

Później wyszły pewne sprawy, o których nie mogę i nie chcę mówić, nie są one związane z Magikiem, ale w praktyce wyszło tak, że przez następny rok było to wszystko trochę wstrzymane. Ja w tym czasie podszkalałem się w JavaScripcie, aby zrozumieć jak to wszystko działa i jak ewentualnie dokonywać zmian.

Na początku 2023 r. miałem "już" zielone światło i wtedy zacząłem testować różne rzeczy. Były zatem testy z dźwiękiem, były testy z multiplayerem. Ale oczywiście wciąż z tyłu głowy wiedziałem, że konieczne będzie przebudowanie Maxa (jako skryptu niezwiązanego z JS`em). Można zatem powiedzieć, że decyzja OVH skierowała mnie na odpowiednie tory, muszę przebudować skrypt Maxa, aby był to projekt przyszłościowy.

 

Jak to mówią: "Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło", oby i w tym przypadku się to sprawdziło 😉

Dokładnie. Dodam jeszcze tylko, że nawet nie wiecie, jak ciężko było mi trzymać język za zębami przed Wami, że mamy już działający tor w JavaScripcie…

 

Możemy się tylko domyślać. Cały czas podkreślasz, że nie będzie różnicy w jeździe, ale po pierwszych publicznych testach na torze Choinka pojawiły się obawy o spadek tempa. Czy są one słuszne?

Skrypt odpowiedzialny za ruch bolidu / toru jest dokładnie, powtarzam - dokładnie taki sam w JS-ie jak we Flashu. Teoretycznie zatem uzyskanie czasu nie powinno się różnić. Według mnie zatem nie powinniśmy się tym martwić i akurat to jest najmniejszy problem.

 

Czyli Anansi dalej będzie mógł korzystać ze swoich kajetów? 😀

Anansi się skończył na Kill'em All 😀 Ale tak, będzie mógł, choć znając życie będzie twierdził, że jeździ się zupełnie inaczej 😉

 

A tak bardziej ogólnie - czy mógłbyś pokrótce opowiedzieć jakie możliwości daje JavaScript w kontekście MaxF1?

Przede wszystkim nowy gracz, który wejdzie na stronę będzie mógł od razu pojechać. Dziś wiemy jak to wygląda i nie oszukujmy się, kto będzie specjalnie instalował dodatkową przeglądarkę, aby przetestować grę? Ja bym tego nie zrobił. Dlatego też nie poszedł żaden mailing do graczy, nie są prowadzone żadne kampanie marketingowe, etc. To jest dla mnie rzecz najważniejsza, która nie zamyka wszystkich drzwi jak Flash, a otwiera nowe możliwości.

Wspomniałem o już przeprowadzonych testach, nie wspominałem jednak o kolorowaniu bolidu, który na JavaScript ma szansę być wdrożony, jest biblioteka 3D do JS-a, która też była testowana i wygląda to dla mnie kosmicznie (od razu powiem, że nie chodzi o jazdę w 3D, tutaj zostajemy przy tym co jest, ale o kwestię wizualizacji bolidu / możliwości kolorowania go).

Multiplayer raczej nie wyjdzie, bo testowałem grę, w której na planszy są kulki i sobie strzelają do siebie, 1 gracz = 1 kulka. Zakupiłem odpowiedni serwer i faktycznie to działało, lecz szybkość działania była problemem, więc przy założeniu, że na Maxie wciąż operujemy na bitmapach, które mają kilka tysięcy na kilka tysięcy pikseli nie wierzę, aby mogło to zadziałać.

Ale już na przykład replay powinien być o wiele prostszy niż we Flashu. Walka z “duchem” na torach bonusowych, to samo. Przy czym mówiąc o replayu mam de facto na myśli zapis toru jazdy użytkownika, który można by wykorzystać w symulacji wyścigu, tak abyśmy oglądali faktycznie poruszające się kropki / bolidy na mapie toru.

 

Z Twoich słów można wywnioskować, że JavaScript jest receptą na wszystko. Czy faktycznie tak jest, czy jednak ma on jakieś wady w porównaniu do Flasha?

To znaczy brak wspierania Flasha to główny problem, który JavaScript rozwiązuje. Pomijam już kwestie trudności w jego obsłudze (każdy tor to inny plik, etc). Więc w zasadzie tak - JS jest idealnym rozwiązaniem.

Czy ma jakieś wady? Tak, plik Flashowy jest skompilowany, a plik JS jest widoczny dla użytkownika, więc trzeba będzie popracować nad bezpieczeństwem. Ale generalnie nie widzę ani jednej kwestii, w której Flash jest lepszym rozwiązaniem od JS-a… a nie, przepraszam. Trochę trudniej ustawia się sektory w JS-ie. We Flashu można sobie je przesunąć, a w JavaScripcie trzeba programować.

 

Wspomniałeś o kolorowaniu bolidu, replayach i walce "z duchami". Czy - zakładając, że najważniejsze funkcje gry zostaną przerobione - to mogą być pierwsze nowości na MaxF1, czy masz też inne pomysły?

Pomysłów jest sporo, ale staram się naprawdę o nich nie myśleć, bo wiem ile pracy jest nad tym, aby MaxF1 działał na nowym silniku, JavaScripcie i nowym serwerze. Na pewno jednak ważną kwestią będzie stworzenie systemu dla nowych graczy, jakąś tam wizję mam, aby trochę poprowadzić ich na początku za rękę, ale tak jak mówię - najpierw jest coś zdecydowanie ważniejszego, a później można kombinować nad zmianami.

 

Co zatem według Ciebie jest największym wyzwaniem w tej całej transformacji technologicznej?

Największym wyzwaniem był JS, bo ja bez pomocy p. Łukasza aka Magika bym tego nie zrobił. Aktualnie wyzwaniem jest przepisanie wszystkich funkcji z Maxa. Problem tu jest taki, że te 14 lat temu kod został napisany w sposób paskudny i dlatego też serwer nie dawał rady przy większym obciążeniu. Staram się zatem napisać to w sposób optymalny zgodnie z dobrymi standardami i myślę, że właśnie to jest największym wyzwaniem.

 

Na początku wspomniałeś, że MaxF1 jest swego rodzaju Twoim "dzieckiem", ale tak szczerze - czy cały ten wysiłek jest grą wartą świeczki? Czy uważasz, że MaxF1 choć trochę się odbije?

Z punktu ekonomicznego pewnie nie jest, z drugiej strony kto może się pochwalić takim projektem? No tylko AoW 😉 Tym bardziej zatem zależy mi na tym, aby skończyć Maxa z nowym skryptem i JS`em. Czy Max się odbije? Jeśli uda mi się przerobić go tak jak wspominałem, to jestem o to spokojny. Sam mailing uważam, że sprawi, iż ludzie będą chcieli zobaczyć po latach jak to wygląda. Tutaj jedyna obawa o nowy serwer czy by to utrzymał, ale z drugiej strony znów pojawia się kwestia optymalizacji kodu, który wcześniej został napisany bardzo źle i będzie poprawiony.

Reasumując: tak, jestem dobrej myśli i jeśli przeskoczymy kwestię nowego skryptu i JavaScriptu, to jestem przekonany, że będę musiał przypomnieć sobie kod, który będzie ogarniał awanse i spadki z 3 i 4 lig.

 

Widzę, że jesteś sporym optymistą 😀

Tam niestety jest słowo "jeśli" - i to tego się najbardziej obawiam…

 

Miejmy nadzieję, że już wkrótce słowo "jeśli" będzie można wykreślić 😉

O właśnie! 🙂 Oby, oby.

 

Sporo porozmawialiśmy o przyszłości, ale co nas czeka w tej bliższej przyszłości? Kiedy ruszy 51. sezon? 🙂

Nie mam dokładnej daty, ale będzie to pewnie koniec września. Czyli pewnie 9.08 będzie oficjalne info, tak aby 2-3 tygodnie można było się szykować. [start sezonu zaplanowano na 30 września, przyp.red.]

 

Rozumiem, że na razie wszystko będzie po staremu i nie przewidujesz żadnych zmian na nadchodzącą kampanię?

Tak, dokładnie.

 

A tory? Ten sam zestaw czy chociaż tu coś się zmieni? 😉

Nie myślałem o tym jeszcze. Nie wiem ile dany tor był już sezonów z rzędu, więc jeśli coś było trzy razy, to na pewno będzie zmienione.

 

Ok, myślę że tym akcentem możemy zakończyć naszą rozmowę. Dziękuję bardzo za poświęcony czas i życzę powodzenia w zbliżającym się sezonie 🙂 No i oczywiście trzymamy kciuki za pomyślną transformację Maxa oraz czekamy na dalsze wiadomości - oczywiście te dobre 😉

Dziękuję za rozmowę. Mam nadzieję, że spotkamy się na torze w nadchodzącym sezonie 🙂
Korzystając z okazji chciałbym Ci serdecznie podziękować za to co robisz na Facebooku i blogu - kapitalna robota! Dziękuję również wszystkim, którzy logują się na MaxF1 i utrzymują go przy życiu, naprawdę to wiele dla mnie znaczy. Pozdrawiam, AoW.

 

Tak właśnie wyglądała nasza rozmowa z AoW`em, z której dowiedzieliśmy się kilku bardzo ciekawych rzeczy. Miejmy nadzieję, że prowadzone prace zakończą się powodzeniem i dalej będziemy mogli cieszyć się grą. A tymczasem już wkrótce ruszy kolejny, 51. sezon MaxF1, na który zapraszam w imieniu swoim i mojego gościa 😉

..........
#maxf1 #max #f1 #trwaprzerwamiedzysezonowa #51sezonmozesieodbedzie #GPMonaco #VANROOK10plus6 #klikamywreklamy

Prześlij komentarz

0 Komentarze